Fysioterapia

Fysioterapeuttina olen toiminut aiemmin ikääntyneiden kuntoutuksen parissa ja syventynyt kinestetiikan osaamiseen. Lisäksi olen tehnyt töitä erilaisten tuki- ja liikuntaelinvaivojen parissa (esim. selän ja olkapäiden ongelmat).

Viime vuosina olen täydentänyt peruskoulutustani erityisesti äitiys- ja lantionpohjan fysioterapian pariin ja käynyt tiiviisti lisäkoulutuksia aiheisiin liittyen. Aloitin myös urheilufysioterapiaopinnot helmikuussa 2018.

Äitiysfysioterapia

Raskaus

Äitiysfysioterapia on hyvin kokonaisvaltaista fysioterapiaa, jonka tarkoituksena on sekä ennaltaehkäistä että kuntouttaa. Tavoitteena on edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Äitiysfysioterapia huomioi kuntoutuksessa kokonaistilanteen ja -kuormituksen (mm. vauva-arki, jaksaminen, perhe, tukiverkosto, uni, ravinto jne.) laajasti.

Odotusaikana ohjaan asiakkaitani turvalliseen raskausajan liikuntaan ja hyvinvointiin sekä ravitsemukseen. Lantionpohjan lihasten harjoittelu on tärkeää jokaiselle odottavalle äidille. Fysioterapia voi pitää sisällään myös tuki-ja liikuntaelinongelmien ja kipujen helpottamista erilaisilla käsittelyillä, harjoitteilla ja lepoasentojen ohjaamisella. Sisältö fysioterapialle määrittyy hyvin pitkälti odottavan äidin kokonaistilanteen mukaan.

Synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapiassa voidaan lähteä liikkeelle hengityksen, ryhdin ja äidin ergonomian ohjaamisesta jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten kuntoutuksen lisäksi ohjaan aina myös turvalliseen liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen.

Venyttely

Milloin raskausajan fysioterapiasta on apua?

  • kaipaat ohjausta turvalliseen liikkumiseen ja urheilemiseen raskausaikana (myös jos et ole aikaisemmin harrastanut liikuntaa)
  • kaipaat ohjausta lantionpohjan lihasten oikeanlaiseen harjoitteluun
  • sinulla ilmenee tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia, kuten selkäsärkyjä, selän väsymistä, lantion alueen liitoskipuja, jotka vaikuttavat arjessa jaksamiseesi tai esimerkiksi liikunnan harrastamiseen
  • kaipaat ohjausta sopiviin lepoasentoihin raskausaikana tai haluat valmistaa kehoasi synnytykseen

Raskaus

Milloin fysioterapiasta on apua synnytyksen jälkeen?

  • haluat tietoa siitä, miten kehosi on palautunut synnytyksestä
  • haluat aloittaa liikunnan tai raskaamman urheilun, mutta et ole varma, miten aloittaa
  • epäilet, että sinulla on suorien vatsalihasten erkaantuma
  • hengittäminen tuntuu raskaalta tai tunnet painetta ylävatsalla tai rintakehän alueella
  • selkäsi ja/tai niskasi väsyy ja kipeytyy aiempaa useammin, ryhti on hukassa, myös hengittäminen voi olla vaikeaa
  • yhteys omaan keskivartaloon on kadoksissa, vartalo ei tunnu ”omalta”
  • et jaksa kannatella itseäsi, ryhti on lysähtänyt ja selkä väsyy vauvaa kantaessa ja imettäessä
  • sinulla on virtsan-, ulosteen- tai ilmankarkailua
  • vatsasi pullottaa, vaikka paino on tasaantunut
  • sinulla on kipuja kyljissä, rintakehässä tai lantion seudulla (myös paineen tunne lantionpohjassa)

Vatsalihasharjoite

Miksi juuri äitiysfysioterapia kiinnostaa minua? Lue lisää täältä.

Kehonhuolto, tukilihasten harjoittaminen ja liikkuvuus

Omatoiminen kehonhuolto on tärkeä osa terveyttä ja hyvinvointia. Monet kärsivät erilaisista työn aiheuttamista kuormituksista, lihasepätasapainosta ja kireyksistä. Esimerkiksi istumatyötä tekevät usein kärsivät erilaisista selän ja niska-hartiaseudun ongelmista. Työskentelyasennot voivat muissakin ammateissa olla epäergonomisia ja aiheuttavat siksi kiputiloja eri puolille kehoa. Jos taas työnkuva on fyysinen, saattaa keho olla kovalla kuormituksella vaikkapa toistuvien nostojen myötä. Toisaalta taas aktiivinen kuntoileminen tai kilpaurheilu kuormittaa kehoa, mutta on pystyttävä harjoittelemaan tiiviisti. Tällöin kehonhuollon merkitys korostuu.

Lonkan ojennus ja rintarangan kierto

Suunnilleen puolet asiakkaistani ovat hakeutuneet valmennukseen erilaisten tuki- ja liikuntaelin vaivojen vuoksi, ryhtiongelmien takia tai siksi, että haluavat lisää liikkuvuutta tai lihastasapainoa. Ohjaan asiakkaitani kehonhuoltoon, ryhdin hallintaan ja liikkuvuusharjoitteluun liittyen aina yksilöllisistä lähtökohdista. On tärkeää löytää kullekin sopivat harjoitteet. Yksilöllinen ohjaus mahdollista sen, että kehon puolierot, työn rasitukset, urheilun vaatimukset sekä vammat ja sairaudet voidaan tehokkaasti huomioida.

Milloin kehonhuollosta, tukilihasten harjoitteista tai liikkuvuusharjoittelusta on hyötyä?

  • kärsit niska-hartiaseudun kivuista tai esimerkiksi lihasperäisestä päänsärystä
  • selkäsi väsyy pitkään seistessä tai kävellessä tai särkee liikkeessä tai levossa
  • koet liikkuvuutesi huonontuneen, liikkeelle lähtö on vaikeampaa, kumartumiset ja kyykistymiset vaikeutuneet
  • sinulla on ryhdin hallinnan ongelmia, istut pitkiä aikoja tai koet työsi kuormittavaksi
  • liikut ja urheilet paljon, ehkä tavoitteellisestikin, mutta et ole perehtynyt kehoa huoltaviin toimenpiteisiin
  • sinulla on jokin tuki- ja liikuntaelimistön vamma, joka vaatii eriytynyttä harjoittelua
  • sinulla ei vielä ole mitään edellä mainituista ongelmista, mutta haluat tehostaa kehosi palautumista ja voida vielä paremmin

Venytys